به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای لطیف: وجود ظرفیتهای عظیم طبیعی، اقلیمی، تاریخی و گردشگری، گیلان را به یکی از مهمترین و پرترددترین مقاصد مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده تا جایی که به گفته مسئولان مربوطه، بیش از ۸۵ میلیون مسافر و گردشگر در سال جاری به این استان سفر کرده است.
طبیعت چشم نواز، جنگلهای سر به فلک کشیده، سواحل آرام و خنک، آبشارهای مواج و دل انگیز، رودخانههای خروشان، تالابها و چشمههای جوشان، گیلان را به دهکده کوچک گردشگری در کشور تبدیل کرده است.
فرصتها و ظرفیتها بویژه در حوزه گردشگری گیلان، اگر چه تاکنون به رونق اقتصادی در این بخش نیانجامیده، اما حاصلخیزی اقتصاد گردشگری در گیلان فرصت مناسبی را فراهم کرده تا این استان ناترازی های اقتصادی خود در بخشهای دیگر را با تکیه بر اقتصاد گردشگری جبران کند.
یکی از بخشهایی که در ایام کرونا به آن آسیب جدی تری وارد شد، بخش گردشگری بود. شیوع کرونا با تعطیلی مسافرتهای زمینی، هوایی، دریایی و ریلی و در نتیجه بسته شدن تأسیسات و امکانات گردشگری و اقامتی همراه شد، ضربه سنگینی که شاید برای ترمیم آن سالها زمان نیاز است.
اما حالا بعد از عبور موقتی از کرونا و کنترل نسبی این همه گیری خطرناک و کشنده، کسب و کارها در بخشهای مختلف از جمله گردشگری جان تازه ای به خود گرفته است، تا جایی که پیش بینی میشود با توجه به قرارگیری در پسا کرونا، سیل سفرها بویژه در ایام نوروز در کشور به راه بیافتد و این مهم در استانهای گردشگر پذیر چون گیلان تصاعدی خواهد بود.
بهره گیری از حضور میلیون جمعیت در طول چهارفصل سال در گیلان میتواند اقتصاد این استان را رونق داده و فقر نهان در زیر پوست سبز گیلان را ریشه کن کند. نبود زیرساختهای لازم از یک سو و همچنین تبلیغات نامنظم و حساب نشده از سوی دیگر، سرگردانی مسافران در ایام مختلف سال را در گیلان به همراه داشته است. به نظر میرسد چالش تبلیغات گردشگری همراه با نبود زیرساختهای لازم در این بخش حلقه مفقوده اقتصاد پرسود گردشگری در گیلان باشد که متولیان امر باید چارهای برای آن بیاندیشند.