تاریخ : سه شنبه, ۱۴ مرداد , ۱۴۰۴ Tuesday, 5 August , 2025

اخبار ویژه

سکته در قلب برق رشت:قطعی گسترده شهررشت پس از خرابی پست ۲۳۰ شهید سیادتی/مقصر اصلی خاموشی گستردهٔ شهر رشت کیست؟ از محیط آکادمیک تا سپاه؛دکتر شهرام غلامرضایی رئیس هیأت پزشکی ورزشی ورزش بسیج سپاه قدس گیلان شد / تصویر حکم گیلان روی اوجاق: پیش بینی دادرس:‌هوای گیلان باز هم گرم تر می شود معاون وزیر کشور:انتخابات شوراها تحت هر شرایطی سال آینده بصورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود/ در صورت اینکه‌ جنگ شود و زیر ساختها آسیب ببیندصندوق‌های دستی به میدان می‌آیند بعضی از مدیران کل گیلان: «از آنجا مانده، از اینجا رانده»/مدیرانی که با دستورهای خودساخته، توبیخ‌های ناعادلانه و ردیف‌های سازمانی تبعیض‌آمیز، روحیۀ جمعی را می‌شکنند، نهایتاً در چاهی که خود کنده‌اند گرفتار می‌شوند رجبی رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان: بانک‌ها باید با ایجاد تعادل میان سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان، منابع موجود را به سمت فعالیت‌های مولد و اثربخش هدایت کنند/ پرداخت تسهیلات در شبکه بانک ملی به‌صورت منظم ادامه دارد

3
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت:

دولت جدید به فکر ساخت پالایشگاه باشد/ به زودی واردکننده بنزین می‌شویم

  • کد خبر : 1510
  • 02 شهریور 1400 - 12:15
دولت جدید به فکر ساخت پالایشگاه باشد/ به زودی واردکننده بنزین می‌شویم
عاشوری گفت: ساخت هر پالایشگاه از طراحی تا اجرا حداقل ۶ سال زمان می‌برد؛ بنابراین دولت جدید باید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای لطیف : ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: پالایشگاه‌های نفت کشور هم اکنون در مجموع ۱۰۰ میلیون لیتر انواع بنزین تولید می‌کنند و مصرف کشور ما به طور متوسط، روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین است. بنابراین هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف تولید و به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

او اضافه کرد: پالایشگاه‌های کشور هم اکنون به صورت سه شیفت مشغول تولید هستند و از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین بی نیاز شدیم و به مرور به صادر کننده این فراورده تبدیل شدیم، اما در صورت تداوم روند رشد و بی توجهی به مدیریت مصرف و تولید، درآینده‌ای نزدیک به واردات بنزین نیازمند خواهیم شد.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، توجه به مدیریت مصرف از طریق کارت سوخت و همچنین توسعه صنعت خودروسازی کم مصرف و پایه گازسوز و همچنین توسعه سوخت سی ان جی از راهکار‌هایی است که دولت باید در سیاست‌های کلی بخش سوخت خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او افزود: ساخت هر پالایشگاه از طراحی تا اجرا حداقل ۶ سال زمان می‌برد بنابراین دولت جدید باید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید باشد.

عاشوری ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور همه با حداکثر ظرفیت مشغول به کار هستند، جایی برای افزایش ظرفیت ندارند و تولیدشان بیش از ظرفیت اسمی آنهاست؛ بنابراین، توسعه پالایشگاه‌های جدید امری ضروری برای کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های کنونی همگی بدون وابستگی به خارج در حال تولید هستند، گفت: حتی اگر تحریم‌ها شدیدتر از این که هستند شوند، مشکلی در تداوم تولید آن‌ها به وجود نمی‌آید، اما ساخت پالایشگاه‌های جدید کاری زمان بر است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص افزایش تولید پالایشگاه‌های کنونی نیز افزود: فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرآیند اصلاحی دارد و با اصلاحی که در فرآیند تولید خود انجام داد، از ۳۶۰ هزار بشکه ظرفیت اسمی به ۴۰۰ هزار بشکه رسید و با اصلاحات مهندسی تا ۴۴۰ هزار بشکه هم ظرفیت تولید دارد. ضمن اینکه در کنار این فاز، پالایشگاه جدیدی با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه بنزین در مرحله طراحی است که خوراک اصلی آن نیز مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات است.

قیمت خوراک پالایشگاه‌ها به موقع اعلام نمی‌شود

او در خصوص صادرات توضیح داد: انجمن و پالایشگاه‌ها نقشی در صادرات فرآورده‌های اصلی ندارند بلکه پالایشگاه‌ها فرآورده‌های اصلی را تولید و تحویل دولت می‌دهند و صادرات آن با نظارت و مدیریت دولت انجام می‌شود، اما مصرف داخل را از طریق سازوکار بورس عرضه و مدیریت می‌کنیم و هر ۱۵ روز یک بار قیمت‌های جدید را به بورس اعلام می‌کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت مهمترین مشکل شرکت‌های پالایشی را قیمت خوراک و مشخص نبودن آن دانست و گفت: شرکت‌های پالایشی اکثرا بورسی هستند و باید صورت‌های مالی خود را هر سه ماه یک بار تهیه کنند و سالی یک بار به مجمع ارائه دهند، اما قیمت خوراک به موقع اعلام نمی‌شود و مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

عاشوری همچنین در خصوص توسعه پالایشگاه‌ها نیز گفت: ساخت چندین پالایشگاه جدید در کشور به تصویب رسیده و خوراک آن تامین شده، اما هر یک به دلایلی متوقف مانده اند، اما پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و پالایشگاه پارس در استان فارس در مرحله طراحی هستند.

او سن بالا و پیری پالایشگاه‌های موجود در کشور را موجب تحمیل هزینه‌های سرسام آور به این مجموعه‌ها برای ادامه کار و بروزرسانی دانست و افزود: تحریم‌ها مشکلاتی برای بروزرسانی پالایشگاه‌های کشور ایجاد کرده اند و اگر تولید با حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها نبود، ممکن بود مشکلی در تولید بنزین هواپیما‌ها یا سوخت رسانی به استان‌ها به وجود بیاید، اما خوشبختانه این مشکلات را در کشور مدیریت کردیم و نگذاشتیم وقفه‌ای در تولیدات به وجود بیاید.

لینک کوتاه : https://avayelatif.ir/?p=1510

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.