به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای لطیف :به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای لطیف :در پی انتشار خبری تحت عنوان آمادگی رسانه آوای لطیف در کنار رسانه های مطالبه گر گیلان برای انتشار پاسخ آب و فاضلاب گیلان : عدم پرداخت ۶ ماه از حقوق برخی از پرسنل ونارضایتی شدید شهروندان چیست؟ چرابا تغییر مدیریت، مشکلات موجود حل نشده، بلکه به تعداد آنها افزوده شده است؟
غیاثی مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان دیشب طی تماسی اعلام کرد پاسخ جوابیه را تا فردا ارسال می کنم و هم اکنونپاسخ کامل جوابیه را باهم میخوانیم:
شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از جمله شرکت های غیر دولتی است که موظف است از طریق تولید (تصفیه) و توزیع (فروش) آب هزینه های خود را تامین نماید. بر همین اساس مجموع درآمد های شرکت از فروش انشعاب و فروش آب، صرف هزینه های خرید و رفع نیازهای اولویت دار تامین آب مانند خرید کلر و نگهداری تاسیسات تا پرداخت حقوق کارکنان را شامل می شود.
از آنجائیکه از یک سو اختلاف قیمت تمام شده برای تولید آب با هزینه های بالا و تعرفه ابلاغی برای فروش آن منجر به زیان و کاهش درآمد جاری شرکت می شود و از سوی دیگر برای اینکه خدمت رسانی به هم استانی های عزیزمان دچار خلل نشود اولویت شرکت تامین و توزیع آب سالم است که به ناچار با تعویق در پرداخت حقوق کارکنان از گذشته تا کنون مواجه هستیم و به یقین آگاه سازی مشترکین برای پرداخت به موقع آب بهاء با توجه به مطالبات انباشته در دست مشترکین این شرکت اعم از خانگی و ادارات، ضمن کمک به ارائه خدمات مطلوب تر، منجر به پرداخت به روز هزینه پرسنلی نیز خواهد شد.
چنانکه در دوره ۱۱ ماهه مدیریت کنونی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، ضمن تلاش برای مدیریت هزینه ها و کاهش دیون پرسنلی و پرداخت منظم مطالبات، بطور متوسط میانگین مطالبات پرسنلی به یک سوم رسید و همچنین اقداماتی در راستای ارائه خدمات بهتر و تأمین رضایت مردم عزیز استان شامل عملیات آبرسانی به ۱۵۰ روستا با جمعیت بیش از ۸۶ هزار نفر شامل احداث ۱۲ حلقه چاه به ظرفیت ۸۹ لیتر در ثانیه و احداث ۲۴ باب مخزن ذخیره به ظرفیت ۴۱۳۸ مترمکعب و ۱۶ باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۶۳ لیتر در ثانیه و توسعه و اصلاح ۲۱۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال آب انجام شد .
همچنین افزایش ظرفیت تامین آب به میزان ۱۰۱ لیتر در ثانیه در شهرهای رودسر-لنگرود-کومله و ماسال برای حدود ۵۰ هزار نفر به همراه احداث ۲٫۶ کیلومتر خط انتقال و حفر ۳ حلقه چاه و ۱ باب مخزن ذخیره به ظرفیت ۱۶۰۰ متر مکعب و ۳ باب ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۷۱ لیتر در ثانیه از دیگر اقدامات شرکت در ایام ذکر شده می باشد.
شرکت آب و فاضلاب استان گیلان بیش از ۱۸ هزار اشتراک در بخش شهری و ۱۴ هزار اشتراک در بخش روستایی واگذار نموده و فروش بیش از ۹ هزار اشتراک فاضلاب، توسعه شبکه و خط انتقال آب در بخش شهری به میزان ۶۴ کیلومتر و در بخش روستایی به میزان ۳۰۰ کیلومتر و همچنین اصلاح شبکه و خط انتقال آب در بخش شهری به میزان ۱۴ کیلومتر و در بخش روستایی به میزان ۷۰ کیلومتر از اهم اقدامات شرکت بوده است.
البته ناگفته نماند علیرغم تمامی مشکلات موجود، عقب ماندگی نصب انشعاب آب نیز از سه ماه به کمتر از یک هفته رسیده و خدمات رسانی به روستاها بدون وقفه ادامه دارد و برای آبرسانی به روستاها سند جامعی تنظیم شده است و گذر از تابستان سالجاری با توجه به افزایش گرما و حضور قابل توجه گردشگران و مسافران در استان گیلان و افزایش میزان مصرف آب با تلاش مجموعه کارکنان این شرکت و افزایش ۳۰ درصدی تولید و بهره برداری از ظرفیت تمام منابع آبی، تنش آبی استان به حداقل ممکن رسید.
البته باید به آگاهی برسانیم، همانطور که اشاره شد علیرغم تمامی تلاش های انجام شده، نواقص و کمبودهایی در تأسیسات و خدمات رسانی وجود دارد که ناشی از هزینه های بالای تأمین و توزیع آب و نگهداری تأسیسات می باشد که ناترازی درآمدها و هزینه های شرکت ممکن است گاهی در کیفیت خدمات رسانی و پرداختی های پرسنلی تأثیرگذار باشد که نیاز به حمایت های مردم در راستای پرداخت به موقع قبوض و همکاری در زمینه رعایت الگوی مصرف آب به منظور امکان برخورداری همگان از آب بهداشتی فراهم باشد.
واحد امداد و حوادث ۴ منطقه شهرستان رشت دارای ۷ اکیپ فاضلاب به صورت کلی و ۱ اکیپ آب در هر منطقه (در مجموع ۴ اکیپ) می باشد که به صورت شبانه روز فعال هستند که با توجه به کاهش زمان انتظار، عملیات نصب انشعابات آب نیز در این شهرستان به روز می باشد. علاوه بر آن ۲ اکیپ شستشوی شبانه نیز برای ارتقاء کیفیت آب شهرستان رشت به کار شستشوی شبکه توزیع آب مشغول هستند.
لازم به ذکر است با توجه به قرارداد برونسپاری، تامین تجهیزات لجستیکی با پیمانکار است و بخش خصوصی متولی انجام آن است.
با توجه به اینکه شبکه فاضلاب سنتی رشت (اگو) در راسته بازار مسگران، همزمان کار جمع آوری فاضلاب و هدایت آب های سطحی را انجام می دهد لذا با توجه به بازدیدهای مشترک که با اعضاء محترم شورای شهر انجام شده، قرار بود اصلاح اگو به صورت اشتراکی از طریق تأمین لوله مورد نیاز توسط آبفا و انجام عملیات اجرایی توسط شهرداری انجام شود که با توجه به تحویل لوله ها، بخشی از کار توسط پیمانکار شهرداری رشت انجام شده و شبکه مد نظر نیز مورد لایروبی قرار گرفته است و ادامه عملیات اجرایی در دستورکار شهرداری نیز می باشد.
لازم به ذکر است در رشت یک هزار کیلومتر شبکه سنتی فاضلاب معروف به اگو وجود دارد که فاضلاب و آب های سطحی را جمع آوری می کند و شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با شهرداری رشت در حال بازسازی و تعویض لوله های این شبکه می باشند.
در پایان به منظور ایجاد اطمینان خاطر باید به اطلاع برسانیم با توجه به بررسی راهکارها و پیگیری های انجام شده برای تأمین و توزیع منابع مالی، امید است با چابک سازی و فعالیت روز افزون کارکنان و متخصصان این شرکت، بتوان حقوق کارکنان در تمامی سطوح را به روز رسانی نمود.
دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان