- به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای لطیف: بهترین راه برای پیشبرد سازمان شما، شاد نگهداشتن کارمندان است. کارمند شاد بهرهوری بالاتری دارند و میتوانند در ساختن محیط کاری جذاب و تعاملی کمک کند؛ از طرفی دیگر، کارمند بیانگیزه نهتنها بر روحیه کارمندان دیگر تأثیر منفی میگذارد، بلکه باعث میشود که درآمد شرکت از بین برود و هزینهها نیز افزایش پیدا کند. با سرمایهگذاری برای شادبودن کارمندانتان میتوانید همهچیز را تغییر دهید.
مطلب مرتبط: ۲۰ روش برای اینکه روحیهی کارکنان را در سازمان تقویت کنیم
در اینجا فهرستی را از بهترین روشهای افزایش شادی کارمندان در محیط کار آوردهایم تا شما را در رسیدن به این امر مهم یاری کند.
۱. فرهنگ سازمانی داشته باشید
بهعنوان یک رهبر، باید ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت را اولویت قرار دهید؛ زیرا باعث میشود که بهرهوری کارمندان افزایش یابد، همچنین روحیه اعضای گروه را بالا میبرد و روحیه کار گروهی را تقویت میکند.
برای ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب، باید محیط شفافی را فراهم کنید و آن را رواج دهید. در محیط کاری باز، کارمندان تشویق میشوند، رفتارهای مثبت و سودمند و همچنین دستاوردها شناخته میشوند؛ علاوه بر این، کارمندان میدانند که ارزشمند هستند و فرصتی برای پیشرفت در اختیار دارند.
۲. دستاوردهای کارمندان را دریابید
راههای بیشماری برای قدردانی از دستاوردهای کارمندان و کمک به پروژههای شرکت وجود دارد؛ از پاداش اجرایی گرفته تا سپاسگزاری در جمع.
اگر بودجه فراوانی ندارید، با گفتن یک «سپاسگزارم» ساده میتوانید شادی را افزایش دهید؛ میتوانید یک «جعبه سپاسگزارم» در شرکت قرار دهید و کارمندان را تشویق کنید تا برای یکدیگر یادداشت سپاسگزاری بنویسند و از یکدیگر قدردانی کنند. بهعنوان یک رهبر، قدردانبودن خود را نشان دهید؛ بدینگونه کارمندان حس ارزشمندبودن خواهند داشت و این انگیزه نیرومندی برایشان خواهد بود.
۳. بر پیشرفت فردی کارمندانتان تمرکز کنید
با سرمایهگذاری برای پیشرفت کارمندانتان، آنها را بهسمت حرفهایشدن سوق میدهید؛ نشان میدهید که به آنها اعتماد دارید و دوست دارید در کارشان پیشرفت کنند.
برای انجام این مورد، میتوانید یک برنامه آموزشی طراحی کنید تا دانش و مهارت آنها را افزایش دهد.
نوآوری برای پیشرفت کارمندان، به آنها کمک میکند تا به بهترین نحو از تواناییهای خود استفاده کنند و کارشان را انجام دهند و همچنین احساس کنند که رو به پیشرفت هستند؛ علاوه بر این، این کار به شما کمک میکند تا استعدادهای برتر خود را حفظ کنید؛ چراکه برای موفقیت کسبوکارتان ضروری است.
دورکاری یکی از عوامل اصلی رفاه کارمندان است. رایک (wrike)، در مطالعه خود در سال ۲۰۱۹ اینگونه بیان کرده است: «دورکاری و ساعات انعطافپذیر، دومین عامل مهم برای شادی کارکنان در انگلستان بوده است.»
بنابراین، با فراهمکردن ساعات کاری منعطف برای کارمندانتان، رضایت شغلی، تعادل زندگی و کار، و رفاه آنها را افزایشخواهید داد.
۵. اعتمادسازی کنید
برقراری روابط معنادار با کارمندانتان، برای ایجاد حس شادی ضروری است. برای دستیابی به این امر، باید به کارمندانتان اعتماد کنید. جایگاه شغلی، عنوان شغلی، جنسیت و سابقه کار افراد مهم نیست؛ آنها را فراتر از وظایف روزانهشان بشناسید؛ همچنین باید اعتماد را در میان کارمندان افزایش دهید تا روحیه آنها تقویت شود و روحیه کار گروهی بهبود یابد.
قانون «درب باز» نیز مهم است. هنگامیکه کارمندان نزد شما میآیند و ایدههایشان را به اشتراک میگذارند، به آنها گوش دهید و نشان دهید که نظراتشان مهم است؛ این قانون، به شما کمک میکند تا اعتمادسازی کنید.
مطلب مرتبط: هرآنچه برای اعتماد سازی در سازمان به آن نیاز دارید
۶. مدیریت ذرهبینی (Micromanagement) را فراموش کنید
هرچه آزادی بیشتری فراهم شود، حس شادی افزایش خواهد یافت. با مدیریت جزءنگر نمیتوانید به هدفتان برسید. مدیران جزءنگر همواره کارمندان خود را تحتنظر دارند، آنها را مضطرب میکنند و به روابط محیط کار آسیب میرسانند.
برای جلوگیری از این موضوع اجازه دهید گروهتان فعالیتهای روزانه خود را بهصورت مستقل انجام دهد. این روش اثباتشده است و باعث میشود که کارمندان مسئولیتپذیرتر باشند، رفاه آنها را بهبود میدهد و میزان شادی را افزایش میدهد؛ همچنین روشی عالی برای خلق رهبرانی موفق در شرکت شما است.
۷. کارهای معنیدار و مهم را به کارمندانتان بسپارید
برای ایجاد انگیزه در کارمندانتان، کارهای معنیدار و مهم را به آنها بسپارید. بررسیهای رایک (Wrike) همچنین نشان داده است که: «کار معنیدار و مهم، نیرومندترین عامل تعیینکننده میزان شادی کارکنان است.»
تا آنجا که شاید افراد شغل پردرآمد خود را برای شغلی کمدرآمد، که معنادار و مهم است، رها کنند.
هیچ نکته منفیای درباره کار معنیدار و مهم وجود ندارد. کارمندانی که با شغل خود عجین شدهاند، بیشتر کار میکنند، کمتر غائب میشوند، کنارهگیری نمیکنند و پیشرفت بیشتری دارند.
۸. امتیاز و پاداشهای منحصربهفردی به کارمندانتان بدهید
ساختن فضای کاری مثبت و جذاب، تأثیر مستقیمی بر کارمندان دارد. نظرسنجی کنید یا یک صندوق انتقاد و پیشنهاد در دفتر قرار دهید تا متوجه شوید که چه امتیازات و پاداشهایی برای گروهتان اهمیت دارد؛ معماری جذاب، باشگاه سرپوشیده، امکان بههمراهداشتن حیوان خانگی و وعده غذایی رایگان از ویژگیهای یک دفتر کار جذاب است.
شرکتها و سازمانهای بزرگ مواردی را، مانند بیمه درمانی، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و ساعات کاری منعطف، در اولویت قرار میدهند.
نمیتوانید به تمام درخواستهای کارمندانتان پاسخ دهید، ولی میتوانید امتیازات و پاداشهایی فراخور با نیاز آنها در نظر بگیرید.
۹. برنامه تندرستی را برای کارمندان خود اجرا کنید
برنامههای تندرستی میتواند دربرگیرنده جلسات مدیتیشن، میان وعدههای سالم، یوگا و ورزش در محل کار باشد.
در اینجا نیز، مانند امتیاز و پاداشهای منحصربهفرد، باید بدانید که کارمندانتان به چیزی علاقه دارند. این برنامهها به کاهش بیماری و غیبت کارمندان کمک خواهند کرد و رفاه و شادی کارمندان را افزایش میدهند. تحقیقات نشان داده است که میان میزان شادی کارمندان و بهره وری بیشتر آنها رابطه مستقیمی وجود دارد و به کارمندان کمک میکند تا بهخوبی از تواناییهای خود استفاده کنند.
۱۰. فعالیتهای درونسازمانی بر پا کنید
بیشک میخواهید گروهتان بهخوبی باهم همکاری کنند، بهرهوری بیشتری داشته باشند و بیشترین میزان توانایی خود را به کار بگیرند؛ بهترین راه، برپایی فعالیتهای درونسازمانی است.
ماهانه یک روز را به خوشگذرانی و رویدادهای غیرکاری اختصاص دهید؛بهانهای برای کنار هم قرارگرفتن اعضای گروه پیدا کنید؛ از مهمانی و پیکنیک گرفته تا پذیرایی و آشپزی. بیشک این فعالیتها روحیه افراد را افزایش خواهد داد، روابط میانفردی را تقویت خواهد کرد و میزان شادی را افزایش خواهد داد.